[ENGLISH]

affection ( 2.3.1 ) is a set of three installations of light and sound that deal with the relationship among people in a abstract and subtle way, pointing commitments and disagreements in human relations . The work is divided into three audiovisual objects, each one symbolizing a type of interpersonal relationship . Reflects on the way people relate affectively and at the same time influence the behavior of each other . In this sense , the other meaning of the word ‘affect’ appears to denote the impact of a person in relation to those close to him.

The parts of the installation suggest three types of interpersonal relationship : a lonely person ; a couple; and the relationship between three or more people . Through light and sound objects, each part symbolizes this relational sense specifically. In all of them, the content is generated procedural form, ie, a behavior that is being generated in real time and controls both the sound when visual part, which will unfold over time and never repeat.

The first part shows a relationship between a couple. The installation is composed of two RGB light spots, one pointing forward to the other while an instrument  controls the color and intensity of each of the spots . These two variables are directly related to the sound the piece emits , and are controlled by the instrument ( hardware ) built specifically for it.

Programming is done so that the color of one side is absorbed by the opposite side , creating a symbiotic relationship where they sometimes harmonize and sometimes are contrasted. More harmonic or noisy sounds emitted by the instrument follow this logic , creating an immersive environment , highlighted by the smoke that spreads through the environment.

In the second part , another object acts similarly , but with its own characteristics . It uses this same logic of light and the relationship between each emitter focus, but now with 3 elements consisting of RGB LEDs placed at the tip of vertical rods that rotate on its axis . This rotational movement causes the rods interact with each other in a much more complex than the first part, as these are three objects involved. As they get close enough to each other, the tip of the objects get in touch. The same contrast / harmony relations now happen between three elements that influence each other .

In the last part , a lonely object sends its signal without a reply. The instrument controls the emission of strobe lights that are the morse code translation of the phrase “Do you hear me ?”. The sound it emits is noisy and folows the short and long patterns of the visual code . The light is pointed in a reflective wall, suggesting the quest for a return of part of the other .

Technical Specifications

Obj1
- 2 DMX RGB LED spots
- Stereo sound system with subwoofer
- Standalone instrument produced using Arduino that controls light and sound ( via DMX )
- Fog machine

Obj2
- Stereo sound system with subwoofer
- Standalone instrument produced using raspberry pi and arduino controlling sound and light

Obj3
- Projector
- Stereo sound system
- Standalone instrument produced using Arduino that controls sound and light

_______________________________________________________________

[PORTUGUÊS]

afeto(2.3.1) é um conjunto de três instalações de luz e som que tratam da relação entre pessoas de forma abstrata e sutil, apontando encontros e desencontros nas relações humanas. A obra é dividida em três objetos audiovisuais, cada um simbolizando um tipo de relação interpessoal. Fala da forma como pessoas se relacionam afetivamente e, ao mesmo tempo, influenciam no comportamento umas das outras. Neste sentido, o outro significado da palavra afeto surge para denotar o impacto de uma pessoa em relação àquelas que lhe são próximas.

As partes da instalação sugerem três tipos de relação interpessoal: uma pessoa solitária; um casal; e a relação entre três ou mais pessoas. Através de objetos de luz e som, cada parte simboliza este sentimento relacional de forma específica. Em todas o conteúdo é gerado de forma procedural, ou seja, uma programação que vai sendo gerada em tempo real e controla o comportamento tanto da parte sonora quando visual, que vão se desdobrando com o tempo e nunca se repetem.

Na primeira parte é mostrada uma relação entre um casal. A instalação se constitui de dois spots de luz RGB posicionados e apontados um para a frente do outro e um instrumento que controla a cor e a intensidade desta em cada um dos spots. Estas duas variáveis estão diretamente relacionadas com o som que a obra emite, controlada por instrumento (hardware) construído especificamente para isso.

A programação é feita de forma que a cor de um lado seja absorvida pelo lado oposto, criando uma relação de simbiose onde as duas ora se harmonizam, ora se contrastam. Sons mais harmônicos ou ruidosos emitidos pelo instrumento seguem esta lógica, criando um ambiente imersivo, ressaltado pela fumaça que se distribui pelo ambiente.

Na segunda parte, outro objeto atua de forma semelhante, porém com características próprias. Esta mesma lógica da luz e da relação entre cada foco emissor, porém agora com 3 elementos constituídos de LEDs RGB e imãs colocados na ponta de hastes verticais que giram sobre seu eixo. Este movimento de rotação faz com que as hastes interajam entre si de uma forma bem mais complexa que a da primeira parte, pois são três objetos envolvidos. Ao se aproximarem perto o suficiente, os imãs fazem com que a ponta dos objetos de toquem. As mesmas relações de contraste/harmonia acontecem agora entre três elementos que se influenciam mutuamente.

Na última parte, um objeto solitário envia seu sinal sem receber resposta. O instrumento controla a emissão de luzes estroboscópicas que são a tradução em código morse da frase “você me ouve?”. O som que ele emite é ruidoso e acompanha os toques curtos e longos do código visual. A luz é apontada para uma parede reflexiva, sugerindo a busca por um retorno da parte do outro.

Especificações técnicas

OBJ1
– 2 spots de LED RGB DMX
– sistema de som stereo com subwoofer
– instrumento autônomo produzido usando arduino que controla som e luz (via DMX)
– máquina de fumaça

OBJ2
– sistema de som stereo com subwoofer
– instrumento autônomo produzido usando raspberry pi e arduino que controlam som e luz

OBJ3
– projetor
– sistema de som stereo
– instrumento autônomo produzido usando arduino que controla som e luz